Radat kuntoon, junat kulkemaan!

Istuvan hallituksen liikennepolitiikka on jäänyt lumessa tarpomiseksi. Kova talvi osoittaa varsinkin rautateiden rappeumaviat. Asemilla palelevat ja aikatauluistaan myöhästyvät matkustajat kärsivät liikennepolitiikan virheistä ja laiminlyönneistä – osaksi pitemmältäkin ajalta.

Rataverkon kunto on monilla osuuksilla repsahtanut, paino- ja nopeusrajoituksia on jouduttu lisäämään. Henkilöstösupistukset ovat johtaneet joidenkin avaintehtävienkin vaarantumiseen, kun sijaisia tai varahenkilöstöä ei löydy. Kilpailuttamisen autuus on porvarillisessa liikennepolitiikassa syrjäyttänyt ihmisten liikkumisen toimivuuden ja varmuuden.

Ruotsi on reilun vuosikymmenen aikana tehnyt kaksi miljardiluokan investointipakettia rautateihin – ympäristö-, liikenne- ja työllisyysperustein. Ensimmäisen teki Perssonin demarihallitus, toisen Reinfeldtin porvarihallitus. Rataverkon kehittäminen uudelle tasolle on mielletty tärkeäksi kansalliseksi kysymykseksi. On lisätty junaliikenteen tarjontaa, parannettu palvelua ja nopeutta.

Meillä välttämättömätkin ratahankkeet ovat takkuilleet onnettomasti, mistä Seinäjoki-Oulu-rakentamisen rahoituksen pätkiminen ja venyttäminen käy varottavaksi esimerkiksi.

Helsingin Sanomat kokosi pari päivää sitten summia kuluneen vaalikauden liikenneväyliin osoitetuista euroista. Mainittu Oulun rata, Vantaan kehärata ja länsimetro ovat vieneet valtaosan raideliikenteen rakentamisrahoista. Häveliäästi Hesarin listalta oli unohdettu maineikas Huutokosken rata, jonka käyttöluvut kertovat ettei väylähankkeista päättämistä kannata ulkoistaa metsäteollisuudelle sen enempää kuin muillekaan lobbareille.

Huomattavaa ovat Etelä-Suomen isot katvealueet kuluneelta kaudelta sekä tie- että ratarakentamisessa: Häme, Pirkanmaa, Varsinais-Suomi, Satakunta.

Seuraavalla vaalikaudella on järjestettävä selvä tasokorotus tärkeimpien liikenneyhteyksiemme kohentamiseen. Toimivampaan liikenneverkkoon panostaminen on paljon varmempi lääke talouden ja työllisyyden vahvistamiseen kuin elinkeinotuet tai vastikkeettomat verohelpotukset. Näitä varoja on kohdennettava uudelleen ja tehokkaammin kasvua luovaan perusrakenteeseemme.

Ruotsin mallin mukainen rataliikenteen pelastuspaketti pitäisi lähivuosille sisällään yhteensä noin kahden miljardin investoinnit: Seinäjoki-Oulu-radan perusparannuksen loppuunsaattaminen, pääradan välityskyvyn parantaminen (Riihimäki-Pasila), kehäradan käyttöönottaminen, Pisara-rata tai vastaava Helsingin junatungoksen helpotus.

Pääradan kapasiteetin ja sen myötä henkilöliikenteen kasvattaminen ohjaa laajan metropolialueen kasvua järkevällä tavalla jo olemassa olevien palvelujen äärelle: ei haulikolla ammuttuna vaan joukkoliikennekäytävien varteen.

 

Jätä kommentti

css.php