Kuntauudistusta kerrakseen

Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkusen (kok) virkamiesryhmän kuntajakokartan vuotaminen Suomen Kuvalehteen jostakin työvaiheesta tekee varmasti hallaa koko kuntauudistukselle. Suuressa osassa maata siinä kaavaillut kunnat olisivat liian suuria ja hajanaisia toimiakseen asukkaiden itsehallintoon perustuvina oikeina kuntina. 70 kuntaa olisi vähemmän kuin mitä meillä on perinteisen jaon mukaan seutukuntia tai talousalueita (noin 90). 

Kuntauudistushanke lähti liian uhoavasti liikkeelle alkusyksystä ja tuntuu jatkavan kuoppaisella tiellä. Uskon, että kovin kaavamaisia ja runttaavia kuntakarttoja piirretään realistisemmiksi lähiviikkoina niin ministerin kuin koko hallituksenkin käsittelyssä. Kun useimmat hallituspuolueet – demarit kärjessä – ovat vannoneet, ettei pakkoliitoksia tule, pitää kuntauudistus valmistella sen mukaisesti. 

Me tarvitsemme vahvempia peruskuntia, jotka pystyvät huolehtimaan peruspalveluista turvallisesti ja taloudellisesti tulevina vuosina ja vuosikymmeninä. Mutta kuntarakenteen pitää soveltua kunkin alueen oloihin eikä samaa mallia voi vängätä täysin erilaisiin aluerakenteisiin. 

Ministeri Virkkunen esikuntineen lähtee maakuntakierrokselle helmi-maaliskuussa kuulemaan alueittain kunnanisien ja –äitien näkemyksiä. Ehkäpä sen jälkeen puhutaan 70:n sijasta 150-170 kunnasta, mihin nykyisistä 336 kunnasta voitaisiin vielä tällä vuosikymmenellä päätyä. Olennaista on katsoa tarkasti jokaisen seudun työpaikka- ja aluerakennetta, palveluiden järjestämistä järkevällä tavalla ja kuntalaisten itsehallintoa kunnioittaen. 

Kokonaisen tai puolikkaan maakunnan kokoiset kunnat eivät pitkien etäisyyksien Suomessa ole toimivia, niissä ei kuntalaisten ääni vaikuta riittävästi omiin palveluihin. Tutkimusten mukaan 25-40.000 asukkaan kunnissa asukkaat saavat veroeuroilleen tehokkaimmin vastinetta. Yli sadantuhannen asukkaan jättikunnat rakentaisivat sisälleen uudet hallintohimmelit ja loitontaisivat kuntalaiset vaikuttamismahdollisuuksista. 

Meillä Hämeessä löytyy aika luonteva kuntarakenne seutujaosta. Uusi Forssa voisi muodostua Lounais-Hämeen viidestä kunnasta, samoin Riihimäki, Hausjärvi ja Loppi sopisivat uudeksi peruskunnaksi. Hyvinkään liittäminen samaan syssyyn saattaa ylittää kipurajan. Hämeenlinnan seudulla Hattula on kiinteämpi osa samaa kaupunkirakennetta kanta-Hämeenlinnan kanssa kuin Lammi, Hauho tai Kalvola konsanaan. Sen sijaan Janakkala kasvavana 17.000 asukkaan kuntana on varmaan elinkelpoinen jatkossakin. 

Ensisijaista on valmistella kuntalaki, valtionosuus- ja verontasausjärjestelmät osaksi kuntauudistusta niin, että tiedetään millä ehdoilla kunnat voivat todella pitävillä perusteilla arvioida, onko edellytyksiä jatkaa nykyisillä kuntarajoilla vai onko haettava leveämpiä hartioita. Se tapa, millä Hämeenlinnan seudulla laskettiin kuntien tulevia selviytymismahdollisuuksia viisi vuotta sitten, on välttämätön muuallakin. Laskelmien pohjaksi on vain saatava tiedot tulevista talousratkaisuista. 

Isoista kuntaliitoksista Hämeenlinnassa, Kouvolassa, Salossa jne. on saatu hyviä ja huonoja kokemuksia. Kunta- ja palvelurakenteen muutoksissa on vältettävä tehtyjä virheitä ja kiinnitettävä erityistä huomiota kuntademokratiaan sekä palveluiden tasavertaisuuteen ja turvallisuuteen. Keskittämisen ja kevytmielisen ulkoistamisen tai yhtiöittämisen syntejä on syytä kaihtaa. 

Johannes Koskinen   

8 kommenttia artikkeliin “Kuntauudistusta kerrakseen”
  1. avatar Riikka Helenius sanoo:

    Hei.

    Hyvin sanottu. Ei liitoksia pakolla, vaan kuntien omilla vapaaehtoisilla päätöksillä. Erityisesti kirjoittamastasi viimeisestä kappaleesta olen 110 % samaa mieltä.

    Ystävällisin terveisin,
    Riikka Helenius

  2. avatar Leo Leppänen sanoo:

    Senaattori Koskiselta jälleen hyvä, maltillinen blogikirjoitus!

    Reilut 100 kuntaa on sopiva määrä uudessa kuntakartassa. Kun fuusioita suunnitellaan, asiaa tulisi tarkastella kunnanosittain/kylittäin. Nyt näyttää siltä, että suunnitellaan vain kokonaisten kuntien liittämisiä naapureihin.

    Esimerkki. Ypäjällä yksi kunnan osa suuntautuu lähes kaikessa Loimaalle. Niinpä tämä kylä pitäisi liittää Loimaan kaupunkin. Jos kylä osa Forssaa, suunta ei ole luonnollinen väestön asioinnista ja jopa työssäkäynnissä. Sitä paitsi välimatkakin on 30 kilometriä lyhyempi Loimaalle.

    Leo Leppänen
    P.S. Johannes tulisi silloin tällöin osallistua keskusteluihinkin täällä, eikä vain julkaista kirjoituksia!

  3. avatar Seppo Rehunen sanoo:

    Eiköhän ministeriön esitys asetus jonnekin 70-150 kunnan väliin. Tämä tuntuisi luontevalta muutaman viime vuoden keskustelujen ja kommenttien pohjalta. Karttaharjoituksen 70 tuntuu liian rajulta remontilta.

    Kannatan Leksan esittämää luonnollisten rajojen etsintää. Ellei sitä tehdä nyt, uhkaa se jäädä tekemättä. Hämeen Sanomien sähköisessä versiossa on tästä käytännön esimerkkinä Pälkäneeseen nyt kuuluva Karvialan kylä, jonka luontainen sijainti olisi Hämeenlinna.

    Ymmärrän Johanneksen lempeän suhtautumisen Janakkalaan, mutta olen eri mieltä. Janakkala määrittelee itse omilla sivuillaan kuuluvansa Hämeenlinnan työssäkäyntialueeseen. Tosin taitaa olla niin, että Tervakosken suunnalta asioidaan Hämeenlinnaakin enemmän Riihimäellä. Näin Janakkalan olisi luontaista jakautua kahtia. Eiköhän tämä ole yksi niitä asioita, mihin tulevassa kuntien kuulemisessa keskitytään.

  4. avatar Juhani Lemström sanoo:

    Ammattimiehen ote Koskisen kannanotoissa näkyy. Sitä, malttia, ennakkoluulotonta otetta varmaankin tarvitaan. Kevytmieliseen mielistelyyn millään perusteella ei olisi varaa sortua. Yli ideologisten mielen muurien pystymme kuntien ja yleisestikin julkisen hallinnon tehdä-itse/ostaa -analyysiä tekemään eri palveluiden osalta? Varmaan yrittäjyyttä positiivisessa työtä kehittävässä ja arvostavassa muodossa on mahdollista aikaansaada yhä enemmän julkisiinkin organisaatioihin, mutta miksei myös ihan aitoja palveluyrityksiäkin toimittajiksi? Ulkoistaminen ei todellakaan saa olla kevytmielistä toimintaa, mutta emme sitä vaihtoehtoa varmaan kevytmielisesti ohittakaan?

  5. avatar Sari Rautio sanoo:

    Kuntapolitiikkaan ei mahdu mitään kevytmielistä. Olennaista on että ratkaisut tehdään pragmaattisesti ja erilaiset näkökulmat huomioon ottaen. Kuntalain mukaan kunnan tehtävä on varmistaa palveluiden saatavuus, ei välttämättä järjestää niitä itse. Monessa kohdassa kunta on ainoa oikea toimija, monessa kohdassa monituottajarakenne on hyvä ja toimiva. Ongelma tällähetkellä on sirpaleinen vastuu ja rahoitus. Kuinka tehdä strategisia ratkaisuja, jos rahat, valta ja vastuu ovat levällään? Hyvä – tai huono esimerkki tästä- on sairaanhoitopiirimme. Siksi hallinnollisten rakenteiden yksinkertaistaminen ja keventäminen olisi niin olennaisen tärkeää.
    Sari

  6. avatar Jaako Wirtanen sanoo:

    Jos Kepu saisi päättää, niin Suomessa olisi vähintään yhtä monta kuntaa, sillä Kepu koittaa saada pidettyä maaseudulla valta-asemansa. Nyt on kova pelko sen menettämisestä ja siitä myös asiasta metelöimineen.
    Eniten minua huvittaa Kepun kuvittelu, että he voisivat jotenkin estää kuntien yhdistämistä. Välikysymyksellä uhkailu on lapsellista, sillä se ei auta pätkääkään. Niin kauan kun Suomessa on demokraattisesti valittu enemmistö hallitus, niin tasan niin kauan Kepun höpinät ovat yhtä tyhjän kanssa. Turhaa siis uhoilla, kun eväät ovat siihen liian pienet.

  7. avatar Mirja Piiroinen sanoo:

    ”… Keskittämisen ja kevytmielisen ulkoistamisen tai yhtiöittämisen syntejä on syytä kaihtaa. ”…
    Edellisen kuntaliitoksen puolestapuhujana ja hieman pettyneenäkin tehtyihin ratkaisuihin alleviivaisin yllä olevan lauseen. Keskittämällä palvelut kauas asukkaista, ei tavoiteta palveluiden tasapuolista saatavuutta. Ulkoistamalla palveluita saadaan ehkä näennäisiä säästöjä, mutta tulevat käyttäjille kalliiksi.
    Hyvällä rakentavalla yhteistyöllä ja veronmaksajien asemaa sekä etuja ajatellen päästään parempiin ratkaisuihin palveluiden järjestämisessä. Kiire on pahin vihollinen uudistuksissa.

  8. avatar Stompin sanoo:

    Jaakko Virtaselle… Ajatuksia on monenlaisia! Fanaattiset ihmiset voisivat pitää ne sisällään! Emme tarvitse Virtasen kaltaisen henkilön vihan-purkauksia määrättyjä puolueita kohtaan… Kunnallisvaaleissa nähdään, mihin harvojen joukkoon Virtanen kuuluu…

Jätä kommentti

css.php