Hämeenlinnan talous ja palvelut terveyskuurille

Kun verotulot putosivat kolme vuotta sitten nopeasti kansainvälisen talous- ja työllisyyskriisin seurauksena, tehtiin niin Hämeenlinnassa kuin useimmissa muissakin kunnissa tietoinen päätös siitä, että suhdannelaskua ei kärjistetä alueellisesti toimintojen alasajolla. Parin vuoden velkaantumisella on pehmennetty yksityiseltä puolelta kuntatalouteen koituvia ongelmia. Mutta pitempään ei lisävelalla voida taloutta hoitaa kunnissa eikä kokonaisissa kansantalouksissakaan, kuten Kreikka viimeistään on karvaasti opettanut.

Kuntaliitosten yhteydessä valtionosuuksien taso suojataan määrävuosiksi. Kun nykyiset valtionosuudet ja verontasaukset on porrastettu vahvasti tukemaan pienempiä kuntia, Hämeenlinnan seudullakin Hauho, Tuulos, Lammi, Kalvola ja Renko saivat vanhan Hämeenlinnan kanssa yhteensä reilusti enemmän valtionosuuksia kuin saman asukasluvun yksi kunta. Siirtymäkauden päätyttyä Hämeenlinnan suhteellinen asema valtionosuuksien jaossa heikkenee, vaikka tietysti väestönkasvu ja työllisyyden koheneminen ovat paikanneet menetystä taas verotuloja kasvattamalla.

Lähivuosina tarvitaan kuntataloudessa tarkkaa taloudenpitoa ja keskittymistä peruspalvelujen kehittämiseen turvallisella tavalla.

Palvelujen tuottamisen tehostamisella on haettava pysyviä säästöjä, ei hetken taikatemppuja. Työn sisältöihin, työyhteisöjen kehittämiseen työntekijöitä itseään kuunnellen on paneuduttava julkista sektoriamme uudistettaessa. Ulkoistaminen ja yksityistäminen eivät käy patenttilääkkeeksi, vaan voivat johtaa pahimmoillaan paikalliseen monopolihinnoitteluun. Ensisijaista on parantaa työn tuottavuutta ja palvelujen osuvuutta kunnan omassa organisaatiossa.

Vaikka kokonaisuutena henkilöstön määrää on hiljakseen vähennettävä, puutteellisiin palveluihin on samaan aikaan palkattava lisää ammattitaitoista väkeä. Esimerkkinä vanhuspalvelut niin kotiin tuotuina kuin laitoksissakin. Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä juuri täsmensi tavoitettamme uuden vanhuspalvelulain edellyttämistä hoitajalisäyksistä vanhainkodeissa ja palvelutaloissa.

Selviä säästökohteita löytyy energia- ja kiinteistökuluista. Rakennuskannan kunnossapito suunnitelmallisine peruskorjauksineen täytyy saada ajan tasalle. Koulut, päiväkodit, palvelutalot, kirjastot ja muut palvelupisteet on rakennettava tukemaan itse palvelujen tasapuolista ja oikeudenmukaista tarjoamista moni-ilmeisen Hämeenlinnan kaikille kotokulmille.

Myyntikohteina on mainittu kaupungin joidenkin yrityskiinteistöjen sekä kaavoitettujen ja rakennettavien maa-alueiden , kuten Kirstulan autokauppahankkeen, tehostettu realisointi. On luonnollista vapauttaa pääomia jo rakennetuista kohteista, jotta kaupungilla on varaa edesauttaa uusien työpaikkojen ja toimitilojen rakentamista. Kaupungin perustehtävien kannalta toissijaista varallisuutta voidaan perustellusti myydä laveamminkin. Monipuoliseksi matkailu- ja virkistyskokonaisuudeksi kehittynyt Vanajanlinnan alue esimerkiksi ei kaipaa enää Hämeenlinnan kaupunkia omistuspohjaansa, jos ostajia kunnon hinnalla löytyy.

Ronnin rakennuskannan ja Pääjärven ranta-alueiden myynti kovin kevyellä hinnalla pantiin kaupunginhallituksessa onneksi uuteen valmisteluun. Ymmärrän toimintansa alueella lopettaneen Eteva-kuntayhtymän innokkuuden päästä velvoitteistaan eroon, mutta en arvokkaan alueen luovuttamista pilkkahintaan kiinteistönjalostuksen alttarille. Lammin kunta oli aikoinaan järkevästi pidättänyt maanomistuksen itsellään tulevien organisaatiomuutosten varalta – ja samoin kannattaa nyt Hämeenlinnan kaupungin tehdä.

Verojen kiristyksessä on varoituksen sana paikallaan. Yli valtakunnallisten keskiarvojen ei pidä mennä – ja verotuksen oikeudenmukaisuutta on varjeltava niin meillä kuin valtakunnankin ratkaisuissa.

Uusia kustannus- ja takausvastuita Hämeenlinnan kaupungin ja kaupunkikonsernin on vältettävä tarkoin. Sinisilmäisiä Toriparkki- tai kerskarakentamissuunnitelmia ei pidä hyväksyä. On keskityttävä peruspalveluihin, työllisyyteen ja terveeseen elämään.

6 kommenttia artikkeliin “Hämeenlinnan talous ja palvelut terveyskuurille”
  1. avatar Erkki Nieminen sanoo:

    Hyvää päivää !

    Nythän vedotaan kovasti kokdem- puolueen toimesta ”kun naapurin talo paloi, niin miksei meidänkin” mantraan. On varmasti totta että aina löytyy vertailukohtaa vielä huonommin meneviin, mutta se ei lämmitä kovin kauaa. Totuuden nimissä on todettava että Hämeenlinnassa on viimeisen vuosikymmenen aikana otettu riskejä jotka nyt realisoituessaan rasittavat kunnan taloutta omalta osaltaan ja pakottavat yhteisen omaisuutemme myyntiin. Kh:n pj:llä oli pakkomyynnistä toki joku paljon hienompi termi, muttei se itse asiaa miksikään muuta.

    Rivikuntalaisen näkövinkkelistä näyttää siltä että joukko divarin pelaajia on lähtenyt ammattikentille, eikä jälki nyt silmiä hivele. Selkeästi pelisilmää omaavana sinun Johannes Koskinen tulisi ottaa nyt rivakammin vetovastuuta kaupungin asioista ja laittaa tämä divarin väki ruotuun. Eri alojen asiantuntijoita olisi hyvä ottaa myöskin mukaan noihin kunnan firmoihin, koska onhan päivänselvää ettei paikallispoliitikon kokemuksella pärjätä elinkeinoelämän Kiemungeissa. ”Uskottiin ja luotettiin että kaikki menee hyvin”. Minua hirvitti kun luin em. kaupunginjohtaja Tapani Hellstenin kommentin Innoparkin katastrofin jälkimainingeissa. Onko mahdollista että kuntajohto hoitaisi asioita muissa asioissa vastuullisemmin? Uskallan epäillä.

  2. avatar Katriina Ahtiainen sanoo:

    Hyvä Johannes!

    Kirjoituksesi kolmesta viimeisestä lauseesta pidin kovasti. Miten olette antaneet noissa talousasioissa
    kokoomuksen hääriä sitten mielin määrin? Kyllä tärkeimmät hallituspaikat on jaettu kahden suurimman kesken.

    Innoparkiin kelpasi keskustan henkilö hallituksen puheenjohtajaksi vasta kuplan puhjettua.

    Minua hiukan ihmetyttää tämä kuntaliitosten hyvyys. Jos on säädetty laki viiden vuoden irtisanomissuojasta,
    niin sinä aikana säilyy kaikkien työpaikat. Nyt jos Hämeenlinnaan liitetään taasen joku kunta, niin
    saadaan aikaan yhteensä kymmenen vuoden suoja.
    Mitä säästöjä syntyy? Eikö hölmöjä lakeja voida muuttaa? Kertokaa, miten selvitään?
    Minä en ymmärrä ihan oikeasti.

    Eipä muuta kuin virkistävää päivää täältä Kuralan auringosta!
    Katriina Ahtiainen (ps)
    Arvatenkin ehdolla kuntavaaleihin!

  3. avatar Heikki Koskela sanoo:

    Moro Johannes!
    Viisaita sanoja!
    Näillä näkymin taitaa mennä Innopark ja Vanajanlinna päikseen eli huono ja hyvä päätös vastakkain.
    Tule pois eduskunnasta ja ota vakavampi ote kaupungistamme t. Hessu K.

  4. avatar konsta.kupiainen sanoo:

    Ei mitään uutta auringon alla.

    Yhtiöiden Tilinpäätöksiä kannattaa kaikkien päättäjienkin alkaa jo tutkia.

    Vastuuvapautta ei missään tapauksessa olisi tullut myöntää
    epäselvyyksille. Syyt ja tekijät avoimesti kaikkien tietoon.

    Kuntavaalit 28.10.2012 toimivat isona tuomarina.

  5. avatar konsta.kupiainen sanoo:

    Eikö päättäjien tiedossa ollutkaan se tosiasia, että Hauhon, Kalvolan, Lammin, Rengon ja Tuuloksen naittaminen Hämeenlinnaan ei tuonutkaan hunajata? Nyt sixpack-hallitus leikkasi vuoden 2013 valtionosuuksia 141 euroa/asukas. Missä on perälauta?

    Totta Mooses, kuntauudistus ei ratkaise sote-palvelujen monikanavaisen rahoituksen, järjestämisen sirpaleisuuden ja siiloutuneen tuottamisen ongelmaa. Nykymallilla ei voitane jatkaa, koska eriarvoisuus kasvaa, erikoissairaanhoito tukehtuu, perusterveydenhuolto näivettyy sekä henkilöstö ja rahat loppuvat.

    Tarvitaan uutta ajattelua ja TEKOJA huomioiden, ETTÄ yksityistäminen uhkaa julkista terveyspalvelujen tuottamisjärjestelmää ja sen tien päässä on Amerikan mallin mukaan kustannusten kasvu 13-14 %:iin BKT:stä.
    – ETTÄ terveydenhuoltohenkilöstö on menettänyt motivaatiotaan nykyisessä myllerryksessä.
    – ETTÄ sosiaali- ja terveystoimen (huom. vain pth) naittaminen ei ole tuottanut riittävästi hedelmää.
    – ETTÄ väestön palvelujen saannin ja erikoissairaanhoidon toimivuuden kannalta perusterveydenhuolto on saatava toimimaan hyvin omalääkärin/omahoitajan ja soveltuvin osin sosiaalitoimen kanssa, eli kaikki yhteistoimintapinnat kuntoon.
    – ETTÄ ennaltaehkäisy ja hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen ovat keino rajoittaa kustannuksien kasvua.

    Ketä saamme Suurelle Näyttämölle?

Paluuviitteet
Katso mitä muut sanovat...
  1. […] hyvin Hämeen terveydenhuollon haasteita. Uusimmassa kirjoituksessaan hän hahmottelee Hämeenlinnan taloudelle ja palveluille terveyskuuria, ja kokeneena valtiomiehenä toki muistaa tarjota vähän jotain jokaiselle, mutta palveluiden […]



Jätä kommentti

css.php